Kancelaria Brokerska CONTENT INSURANCE
Anna Borowiak Broker Ubezpieczeniowy
75-324 Koszalin
ul. Projektantów 9/9

tel./fax: 094 347-11-31
tel. kom.: 605-098-060
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.contentbroker.pl

Gazeta Ubezpieczeniowa

  1. W tym roku mija 20 lat od rozpoczęcia działalności Euler Hermes w Polsce. Od 1998 r. ubezpieczyciel objął ochroną obrót polskich firm na kwotę blisko 2 bln zł i wypłacił im ponad 2 mld zł odszkodowań.

    – Polskie przedsiębiorstwa rozwijają się i z odwagą wychodzą poza granicę kraju. To powoduje zmianę potrzeb w zakresie zabezpieczenia transakcji, a wśród ubezpieczycieli determinuje większą ekspozycję na udzielaniu gwarancji transakcji zagranicznych czy windykacji należności. Naturalnym jest, iż będąc częścią międzynarodowej grupy, posiadamy przewagę konkurencyjną, by monitorować lokalne rynki i kondycję branż, a wraz z informacją zwrotną pomagać polskim przedsiębiorcom. Z drugiej strony, internacjonalizacja nasila proces wchodzenia na nasz lokalny rynek zagranicznych firm, co powoduje skracanie łańcuchów dostaw, większą presję cenową i niwelowanie dotychczasowych, lokalnych przewag polskich firm. W tym momencie istotne staje się dbanie o rentowność biznesu, chronienie marży, zwiększanie jej poprzez kontrakty z rzetelnymi i efektywnymi odbiorcami, co jest naszą rolą jako ubezpieczyciela ich należności – wskazuje Paul Flanagan,prezes zarządu Euler Hermes.

    W ciągu dwudziestu lat działalności w Polsce z usług Euler Hermes skorzystało 20 tys. klientów. Towarzystwo ubezpieczyło obrót o wartości 1,9 bln zł i wypłaciło 106 tys. odszkodowań o łącznej wartości przekraczającej 2,2 mld zł. Blisko 2 mld zł z tej kwoty stanowiły wypłaty z tytułu ubezpieczenia należności. Euler Hermes odzyskał też 7,3 mld zł z tytułu działań windykacyjnych. Firma jest jedynym międzynarodowym ubezpieczycielem należności, działającym w Polsce jako krajowy zakład ubezpieczeń.

    Plany na przyszłość

    Euler Hermes zapowiada, że kolejna dekada jego działalności nad Wisłą będzie stała pod znakiem projektów procesowego podejścia do obsługi potrzeb biznesu i intensyfikacji informatyzacji procesów analizy danych, co ma przełożyć się na szybszy i efektywniejszy przepływ informacji oraz szereg ułatwień w sposobie składania zamówień i realizacji umów on-line. Przykładem może być dostępny od kilku tygodni dla polskich przedsiębiorców nowy międzynarodowy system obsługi gwarancji ubezpieczeniowych – Avalis. W jego ramach polscy przedsiębiorcy obsługiwać mogą na bieżąco wnioski o gwarancje ubezpieczeniowe na całym świecie.

    W skali całej grupy ubezpieczyciel rozpoczyna realizację planu strategicznego rozwoju i rebrandingu. Ten pierwszy (z perspektywą do 2021 r.) zakłada ekspansję poza linię ubezpieczenia kredytów kupieckich, w kierunku uzupełniających się i innowacyjnych produktów i linii biznesowych. Celem jest zapewnienie optymalnej oceny przyszłości, tak aby kontrahenci EH mogli lepiej przewidywać, analizować i reagować na zmiany w wynikach biznesowych i warunkach rynkowych, aby uniknąć nieściągalnych długów. W tym celu powołano m.in. laboratoria technologiczne w Paryżu i Londynie pracujące nad nowymi narzędziami analitycznymi. Nowy cel i nowe pozycjonowanie wyrażone jest przez hasło firmy „Confidence in Tomorrow”, za którym stoi przewidywanie ryzyka handlowego i kredytowego już dziś, aby chronić przepływy pieniężne jutro.

    Rozmowa z prezesem zarządu Euler Hermes Paulem Flanaganem z okazji jubileuszu 20-lecia działalności ubezpieczyciela w Polsce:
    http://www.gu.com.pl/...
    (AM, źródło: MultiAN PR)

  2. Jeszcze w tym roku chcielibyśmy wysłać pierwszy zestaw informacji o pracowniczych planach kapitałowych do wszystkich pracodawców - zapowiedział w czwartek prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Zaznaczył, że warunkiem jest podpis prezydenta pod ustawą o PPK.

    Szef Polskiego Funduszu Rozwoju był jednym z uczestników panelu dyskusyjnego „Pracownicze Plany Kapitałowe szansą dla pracownika i pracodawców?”, który odbył się 15 listopada podczas Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa.

    - Zakładając wejście w życie ustawy o PPK, czyli podpis pana prezydenta, chcielibyśmy niezwłocznie, jeszcze w tym roku, wysłać pierwszy zestaw informacji o pracowniczych planach kapitałowych w postaci broszury do wszystkich pracodawców. Poprosiliśmy też o współpracę sektor bankowy i ubezpieczeniowy – podkreślił szef PFR. Dodał, że od stycznia Fundusz uruchomi w mediach dużą kampanię informacyjną, mającą pokazać korzyści płynące z przystąpienia do programu. Ponadto zapowiedział powstanie contact center, do którego pracodawcy i pracownicy będą mogli zadzwonić i uzyskać informację o programie.

    - Maksymalnie chcielibyśmy pomóc pracodawcom, aby te obowiązki administracyjne, związane z tworzeniem PPK, były dla nich jak najmniejszym obciążeniem – zaznaczył Paweł Borys.Zaapelował przy tym do instytucji finansowych, aby w tym zakresie wspierały pracodawców.

    Odnosząc się do przewidywanej skali uczestnictwa pracowników w programie w perspektywie kolejnych siedmiu lat, Borys powiedział, że każdy wynik powyżej 50% będzie dobrym poziomem. Zauważył, że w takim wypadku Polska będzie miała największe grono inwestorów indywidualnych w Europie Środkowo-Wschodniej.

    Uczestniczący w debacie doradca prezydenta RP Cezary Kochalski unikał odpowiedzi na pytanie, czy prezydent Andrzej Duda popisze ustawę o PPK, na co ma czas do poniedziałku. - Przedstawiciel kancelarii zazwyczaj odpowiada w takim wypadku, że ustawowy termin na podpis to 21 dni, pan prezydent na pewno się z tego wywiąże – oświadczył.

    Jednocześnie zauważył, że cały projekt ustawy wraz z uzasadnieniem był przedmiotem analiz w Kancelarii Prezydenta. – Z jednej strony jest to program, który ma zwiększyć szanse na wyższe emerytury Polaków, (…) ale widzimy bardzo duży potencjał tego programu dla gospodarki i rynku kapitałowego – ocenił.

    Podczas debaty dużo uwagi poświęcono potrzebie edukacji społecznej.

    Wiceprezes PKO Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (TFI) Łukasz Kwiecieńzauważył, że struktura oszczędności w Polsce jest bardzo zła – są to krótkoterminowe depozyty, tymczasem musimy finansować długoterminowe inwestycje.

    - Największym wyzwaniem jest pokonanie barier mentalnych, tego, że ludzie mówią „to się nie uda, będzie tak samo jak z OFE, przyjdzie ktoś i zabierze za parę lat”– mówił Kwiecień. Jego zdaniem kontrargumentem w takim przypadku jest fakt, że w ustawie expressis verbis zapisano, iż są środki prywatne. – Mówimy o takim samym statusie jak lokaty bankowe– przekonywał.

    Prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń Jan Grzegorz Prądzyńskipodkreślił natomiast, że negatywne procesy demograficzne są zagrożeniem ogólnoświatowym, dotyczącym Europy, a Polski w szczególności. Jak wyliczył, w 2013 r. na jednego emeryta pracowało pięć osób, w 2020 to już będą cztery osoby, a w 2060 r. – tylko dwie. – Z jednej strony jest gospodarka, spojrzenie makro, natomiast z drugiej strony jest po prostu człowiek, który w wieku lat 60 będzie musiał mieć, nazwijmy to, godną kwotę pieniędzy do przeżycia. System repartycyjny, ten społeczny tego nie zapewni, musi być dodatek– zaznaczył szef PIU.

    Zdaniem wiceprezesa Pocztylion Arka PTE Macieja Jankiewicza, ustawa o PPK to „ustawa wolnościowa”, dlatego jest dobrą odpowiedzią w przypadku osób młodych. – Nie wolno nam było aż tyle, nawet skromnej części tego, co wolno obywatelowi, pracownikowi w ustawie o PPK. Jest to wolność „ocierająca się o swawolę”. N-krotnie może (pracownik) przystępować, występować, oświadczać, że kontynuuje, zawieszać, a nawet może nie zaakceptować decyzji pracodawcy o zmianie PPK –zauważył Jankiewicz.  
    (AM, źródło: Centrum Prasowe PAP)

  3. Paweł Surówka, prezes PZU SA, zapowiedział w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej”, że jego firma będzie zacieśniać współpracę ze swoimi spółkami zagranicznymi i nie wyklucza potencjalnych przejęć bądź partnerstw w naszym regionie Europy.

    Zapytany o wyniki grupy za 3 kwartały tego roku prezes przyznał, że jest bardzo zadowolony, zwłaszcza z rezultatów uzyskanych w III kwartale. Podkreślił, że nie były one skutkiem zdarzenia o charakterze jednorazowym, ale efektem podstawowej działalności. Paweł Surówka zdradził też, że uruchomiona niedawno platforma inwestycyjna inPZU cieszy się dużym powodzeniem – PZU spodziewał się pozyskania dla niej 1 tys. klientów w ciągu 3-4 miesięcy, a ten pułap został osiągnięty już po kilku dniach. Prezes zadeklarował, iż wierzy w to, że stworzone przez jego firmę produkty ze względu na swoją innowacyjność pozwalają PZU skutecznie konkurować za granicą. Zapowiedział również zacieśnienie współpracy zakładu z jego spółkami zagranicznymi oraz analizuje możliwości przejęć bądź partnerstw w naszym regionie Europy pod kątem działalności podstawowej PZU oraz jego biznesu zdrowotnego. Paweł Surówka zadeklarował również, iż w tym roku grupa wdroży PZU GO.

    Więcej:
    „Rzeczpospolita” z 19 listopada, Marcin Piasecki, Grzegorz Balawender „PZU chce być znany za granicą”:
    https://www.rp.pl/...
    (AM, źródło: „Rzeczpospolita”)

  4. UNIQA Polska rozszerzyła swoją bezpośrednią ofertę produktów ochronnych o OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i pakiet OC+AC. A już wkrótce w tym kanale mają pojawić się proste NNW.

    Wcześniej ubezpieczyciel uruchomił formularze dla trzech ubezpieczeń – turystycznego,  mieszkań i domów. Od listopada dołączyły do nich ubezpieczenia komunikacyjne. – Kanał sprzedaży za pośrednictwem internetu, telefonu, a coraz częściej urządzeń mobilnych powoli staje się ważnym kanałem dotarcia do klientów. Do tej pory większość ubezpieczycieli traktowało je jako uzupełnienie, starając się realizować modne strategie multikanałowości. Od mniej więcej dwóch lat widać, że wiele towarzystw zbroi się w narzędzia umożliwiające szybki i intuicyjny zakup ubezpieczenia przez internet. Oczekują coraz szybszych wzrostów w tym obszarze, wynikających z bardzo szybko zmieniających się przyzwyczajeń klientów, preferujących wygodny zakup produktu lub usługi przez internet – mówi Bartosz Słupski,dyrektor Departamentu Sprzedaży – Kanały Alternatywne UNIQA.

    Cały proces został przygotowany w technologii RWD, co gwarantuje dostosowanie wyglądu do urządzenia, z którego korzysta klient.

    - W jednym miejscu klient może dokonać zakupu wszystkich potrzebnych mu ubezpieczeń w prosty i szybki sposób– mówi Bartosz Słupski. Aby poznać cenę ubezpieczenia, klienci podają jedynie dane ubezpieczanego pojazdu wraz z danymi jego właścicieli. Klienci mogą również wpisać tylko podstawowe dane pojazdu, żeby poznać wstępną cenę polisy. Wszystko to w 30 sekund. Poza tym mogą skorzystać ze specjalnych kodów promocyjnych czy możliwości dokończenia procesu sprzedaży w późniejszym terminie bez konieczności ponownego podawania danych, które wpisał wcześniej –dodaje.

    UNIQA zapowiada, że proces sprzedażowy będzie systematycznie rozwijany. Pojawią się też dodatkowe funkcjonalności. W najbliższym czasie dodana zostanie możliwość skanowania kodu AZTEC z dowodu rejestracyjnego na urządzeniach mobilnych. Dodatkowo, na stronie uniqa.pl zostanie zaimplementowany prosty wniosek graficzny, który przeprowadzi klienta przez proces podawania danych pojazdu, dzięki czemu zostanie mu przedstawiona wstępna oferta cenowa.

    Jesteśmy także otwarci na współpracę z agentami lub partnerami affinity, oferując im linki partnerskie, dzięki którym partnerzy mogą zaproponować swoim klientom zakup ubezpieczeń UNIQA online – mówi Bartosz Słupski. – Formularze do zakupu trzech ubezpieczeń to dopiero początek. W nadchodzących miesiącach planujemy uruchomienie kolejnych, do prostych produktów opartych o ubezpieczenie NNW –dodaje.

    Konkurenci też wykorzystują sieć

    UNIQA jest kolejnym ubezpieczycielem z polskiego rynku, który w tym roku zdecydował się na rozwój kanału sprzedaży bezpośredniej. Wcześniej taki ruch wykonały m.in. PZU czy Allianz, który w czerwcu uruchomił Allianz Online. Jest to platforma e-commerce, za pośrednictwem której zakład chce przyciągnąć klientów dokonujących zakupów w sieci i poszukujących w niej również produktów ochronnych. Kilka tygodni później wystartowała zaś Strefa NNW – specjalna platforma umożliwiająca zakup NNW dla dziecka, zarówno przez internet, jak i u agenta. Z początkiem sierpnia także Concordia Ubezpieczenia udostępniła internetowy kanał dystrybucji na swojej stronie internetowej. Na pierwszy ogień poszły ubezpieczenia turystyczne, ale władze zakładu zapowiedziały poszerzenie tej formy dystrybucji o kolejne produkty. Natomiast we wrześniu wystartowało bezpieczni.pl –wspólne przedsięwzięcie Generali i Bezpieczny.pl. Jest to platforma sprzedażowa produktów z oferty ubezpieczyciela dystrybuowanych przez jego partnera w projekcie.
    Artur Makowiecki
    news@gu.com.pl

  5. 15 listopada prezes PZU SA Paweł Surówkazadeklarował, że zakład nie planuje zmian w swojej strategii do 2020 roku, pomimo osiągnięcia już docelowego wskaźnika ROE powyżej 22%.

    - Pod względem ROE jesteśmy w europejskim Top3. Fakt, że przekroczyliśmy barierę 22% ROE narastająco w tym roku, nie oznacza, że tak będzie co kwartał. Nie mieliśmy żadnej znaczącej szkody w tym kwartale. Wychodzimy z założenia, że aby strukturalnie i w sposób powtarzalny przebić ROE powyżej 22%, trzeba dużej pracy. Obrona wskaźnika ROE powyżej 22% jest naprawdę mistrzostwem świata i będziemy bardzo zadowoleni, jeśli będziemy mogli dowieźć ten wynik do 2020 roku i w kolejnych latach – powiedział prezes podczas konferencji prasowej.

    Wskaźnik zwrotu z kapitałów wyniósł 22,9% po trzech kwartałach br., wobec 21,1% rok wcześniej. W samym III kw. ROE wyniosło 29,3%.

    „Aktualizacja i operacjonalizacja Strategii Grupy PZU na lata 2017-2020” zakłada m.in. zwiększenie wskaźnika zwrotu na kapitale własnym (ROE) grupy do ponad 22% w 2020 r. Wskaźnik wypłacalności Solvency II w 2020 r. ma wynieść ponad 200%. Strategia zakłada także zwiększenie udziałów Grupy PZU w ubezpieczeniach majątkowych odpowiednio do 38%, a w ubezpieczeniach na życie – osiągnięcie 11% udziałów.

    - Biorąc pod uwagę zmienność i jeszcze trudniejsze środowisko, w które wejdziemy w przyszłym roku, uważamy, że nie powinniśmy podnosić poprzeczki jeszcze wyżej, bo będą zdarzały się słabsze kwartały w horyzoncie obecnej strategii. Odchodzimy od ryzyka, na które nie mamy apetytu i których występowanie może spowodować, że nie dowieźlibyśmy rentowności, do których się zobowiązaliśmy– podkreślił wiceprezes PZU SA ds. finansowych Tomasz Kulik.Dodał, że PZU byłby zainteresowany zakupem akcji Pekao SA, które są obecnie w rękach Polskiego Funduszu Rozwoju, ale niewykluczone, że wiązałoby się to z emisją instrumentów dłużnych. PZU ma obecnie 20% głosów na WZ Pekao SA, a PFR ma 12,8% – podał stooq.pl za PAP*. Prezes PFR Paweł Borys poinformował jednak, że Fundusz nie jest zainteresowany zbyciem akcji banku.

    Paweł Surówka poinformował, że na rynku majątkowym PZU obserwuje testowanie poziomu cen przez konkurentów.

    - Rynek szuka możliwości i sprawdza, czy niższe ceny są możliwe po podwyżkach, jakie mieliśmy w poprzednich kwartałach. Nie nazwałbym tego wojną cenową, ale presja ta jest mocno widoczna – powiedział prezes. Dodał, że udział w rynku majątkowym PZU jest wyższy niż w poprzednim kwartale, co pokazuje, że spółka nie tylko broni pozycji rynkowej, którą zdobyła w ub. roku, ale też – co ważne – nie jest to opłacone niższą rentownością.

    - To wynika z naszej polityki pricingowej i dobrej pozycji kosztowej, która pozwala uzyskać wyższą rentowność przy niższych cenach– zaznaczył prezes. Wskazał, że w ubezpieczeniach komunikacyjnych, w których spółka posiada 33,2% rynku, PZU przede wszystkim stara się konkurować selekcją ryzyka, dopasowaniem ceny do ryzyka.

    - To będzie wzmocnione przez PZU Go. Wskaźnik mieszany jest na bardzo zdrowym poziomie 92% i przy tym udziale rynkowym to jest bardzo dobry wskaźnik. Będziemy go w kolejnych kwartałach bronić –zapowiedział Paweł Surówka.

    Jak wskazał prezes PZU Życie Roman Pałac, w ubezpieczeniach na życie – podobnie jak miało to miejsce w poprzednich okresach – rynek był płaski w zakresie składki przypisanej brutto.

    - My na tym rynku radzimy sobie dobrze i rośniemy. Nastawiamy się na zdrową selekcję ryzyk, utrzymujemy trend. Składka umiarkowanie rosła, ale bardzo mocno poprawiliśmy rentowność. Mieliśmy niższą szkodowość, rozwijamy dynamicznie część ubezpieczeń zdrowotnych, która pozytywnie do wyników kontrybuuje– powiedział.

    Dodał, że w ubezpieczeniach indywidualnych szczególnie cieszy wzrost biznesu opartego na składce regularnej, zwłaszcza w produktach ochronnych.

    Roman Pałac poinformował, że działalność PZU Zdrowie rozwija się dynamicznie – obecnie spółka współpracuje z 2093 placówkami, posiada 63 placówki własne, współpracuje z 49 szpitalami i 1,3 tys. lekarzy 140 specjalizacji oraz 7668 aptekami.

    Przychody PZU Zdrowie wyniosły 404 mln zł, wobec 335 mln zł rok wcześniej.

    - Mamy ponad 2 mln klientów, to przyrost o ponad 30% r/r. Liczymy, że utrzymamy ten wzrost i osiągniemy założone cele. Myślimy, że przychody i marża będą osiągnięte w tym czasie, który sobie wyznaczyliśmy – powiedział Roman Pałac.

    Zysk netto PZU przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 1 007 mln zł w III kw., co oznacza wzrost o 47% w skali roku (o 59% r/r bez banków).

    - Przebiliśmy poziom 1 mld zł w III kw. i jest to najlepszy wynik kwartalny od 5 lat. W tym kwartale nie wydarzyło się nic nadzwyczajnego. To zdrowy wynik, z wysoką rentownością– skomentował prezes.

    ***

    *https://stooq.pl/...
    AM, news@gu.com.pl
    (źródło: Informacja dnia ISBNews, stooq.pl, PAP Biznes)

  6. W czwartek 15 listopada 2018 r. odbyło się uroczyste otwarcie 70. Placówki Partnerskiej Generali i Proama. W wydarzeniu wziął udział Andrea Simoncelli, prezes Grupy Generali w Polsce, oraz członkowie zarządu: Adam Malinowski (spółka majątkowa) i Rajmund Rusiecki (spółka życiowa).

    Placówka należy do Macieja i Magdaleny Bojanowskich, właścicieli multiagencji Meritum Ubezpieczenia. – Kanał agencyjny jest dla Generali niezwykle istotny – podkreślił prezes Simoncelli. – Wierzymy, że kluczem do sukcesu jest partnerska współpraca. Agenci są jak koła w pojeździe, stanowią niezbędny element, bez którego niemożliwe jest poruszanie się – dodał.


    To nie ostatnie otwarcie nowej Placówki Partnerskiej w tym roku. – Sieć rozwija się dynamicznie, jednak zdecydowanie stawiamy na jakość, a nie ilość – wyjaśnił Adam Malinowski.Nasze analizy wykazują, że placówki partnerskie sprzedają istotnie więcej niż inne agencje, przynosząc zarazem mniej szkodowy portfel –zaznaczył.

    Do końca 2019 r. na mapie Polski ma się znaleźć około 150 takich placówek. – Placówki Partnerskie to coś znacznie więcej niż estetyczny wystrój wnętrz, to przede wszystkim ciekawy projekt biznesowy i istotne wsparcie szkoleniowe, marketingowe i sprzedażowe dla naszych najlepszych agentów.

    Szczegółową relację z otwarcia opublikujemy w „Gazecie Ubezpieczeniowej” z 3 grudnia 2018 r.

    Transmisja dostępna na Facebooku pod adresem:  https://bit.ly/2DJtxu0.
    AW

  7. Open Life wystosowało ostrzeżenie przed pojawiającymi się coraz częściej działaniami osób trzecich polegającymi na nakłanianiu klientów firmy do wcześniejszej rezygnacji z umowy ubezpieczenia. Osoby kontaktujące się z posiadaczami polis zakładu mają namawiać do zawarcia nowej i „korzystniejszej” umowy, często podając się za pracowników Open Life lub twierdząc, że działają w „porozumieniu” lub „we współpracy” z towarzystwem.

    Open Life zwraca uwagę, że propozycja może być „korzystniejsza” jedynie wstępnie. Dlatego też prosi klientów o ostrożność, w szczególności w zakresie podawania niezweryfikowanym podmiotom swoich danych osobowych i danych o posiadanych umowach ubezpieczenia.

    Firma odnotowała już przypadki, w których klienci podawali osobom nieuprawnionym dobrowolnie informacje wrażliwe, których z zasady nie przekazuje się osobom trzecim (np. pełne dane osobowe, hasła, loginy, informacje o posiadanych produktach). W takich sytuacjach dane mogą zostać wykorzystane w celu realizacji nieuprawnionych czynności, w tym także na szkodę klientów.

    Open Life podkreśliło, że nie udostępnia danych osobowych klientów podmiotom zewnętrznym w celu nakłaniania do rezygnacji z posiadanych ubezpieczeń lub realizacji innych czynności zmierzających do wprowadzenia zmian lub pozyskania środków z ubezpieczenia.
    (AM, źródło: Open Life)

  8. Wyłoniono 30 finalistów konkursu COLORS by Artystyczna Podróż. Trzecia edycja okazała się rekordowa, zgłoszono ponad 5600 fotografii. Najlepsze zdjęcia będzie można obejrzeć podczas wystawy w Domu Handlowym Mysia 3 w Warszawie 24 i 25 listopada.

    Tematem przewodnim tegorocznej edycji były kolory, a podstawowym wymogiem zrobienie zdjęcia za pomocą telefonu komórkowego lub tabletu i opublikowanie go na Instagramie z hashtagiem #apcolors2018. Laureat, którego nazwisko zostanie zaprezentowane w trakcie zamkniętego wernisażu 23 listopada, uda się w artystyczną podróż do Cinque Terre we Włoszech.

    Obrady były długie i czasochłonne. Tym razem musiałyśmy wybrać spośród ponad 5600 prac. To absolutny rekord wszystkich edycji, co niezwykle nas cieszy, bo docieramy do coraz większej liczby ludzi, którzy okazują się nietuzinkowymi twórcami. Tym razem postawiłyśmy na kolor – coś z jednej strony uniwersalnego, z drugiej jednak bardzo trudnego. Bo kolor znajduje się na każdej fotografii, trudno jednak do niego podejść niesztampowo. To udało się wielu, stąd nasze poważne dylematy na etapie wyboru finalistów. Mamy jednak nadzieję, że publiczności prace spodobają się równie mocno, jak nam – mówi Marta Śliwicka,pomysłodawczyni i współprowadząca profil Artystyczna Podróż na Instagramie.

    Mecenasem konkursu jest Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia.
    (AM, źródło: Ergo Hestia)

  9. 8 i 9 listopada w Łodzi odbyło się spotkanie z partnerami i współorganizatorami XXII Kongresu Brokerów.

    W trakcie spotkania przedyskutowano propozycje dotyczące formuły kolejnego spotkania branży brokerskiej, a także wybrano miejsce i termin imprezy. XXII Kongres Brokerów odbędzie się w Mikołajkach w dniach 29-31 maja.
    (AM, źródło: SPBUIR)

  10. Doradczy Komitet Naukowy przy Rzeczniku Finansowym rozpoczyna prace nad raportem poświęconym nieprawidłowościom występującym na polskim rynku finansowym, które negatywnie wpływają na prawa i interesy konsumentów oraz na reputację tego rynku.

    Celem prac jest dokonanie analizy i systematyki zjawisk, przegląd form i mechanizmów zidentyfikowanych nieprawidłowości, dokonanie oceny pojawiających się negatywnych efektów dla funkcjonowania całego rynku finansowego i jego indywidualnych fragmentów, w tym zagrożeń dla interesów konsumentów, prezentacja studiów wybranych przypadków nieprawidłowości, które miały miejsce w ostatnich latach na polskim rynku oraz sformułowanie propozycji  przeciwdziałających występowaniu nieprawidłowości i zmniejszających ich negatywne skutki.

    Efektem końcowym prac będzie przygotowanie raportu oraz publikacji na powyższy temat.
    (AM, źródło: RzF)